افزایش سئو SEO با انتخاب هاست با کیفیت


تاثیر هاست در سئو  SEO

به طور کلی می توان گفت که هاست به عنوان بستر سایت ما و سیستمی که سایت را به اجرا در می آورد و امکان دستیاب کاربران و موتور های جست و جو را به سایت فراهم می کند نقش مهمی را در سئوی سایت دارد و باید در نظر داشته باشید که موارد و گزینه های مختلفی در این خصوص وجود دارند. در صورتی که هاست شما یک هاست خوب و با کیفیت باشد مطمئنا شما دچار افت رتبه ای که به دلیل هاست شما باشد نخواهید شد اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که خیلی نکات و موارد دیگر هم وجود دارند که در این میان می توانند تاثیرات خود را داشته باشند.

در این خصوص باید به نکات و موارد مختلفی توجه داشت که به طور کلی برای تاثیر هاست در سئو می توانیم این دسته بندی ها را معرفی کنیم:

 

سرعت سایت

اولین موردی که می تواند برای تاثیر هاست در سئو مطرح شود بالا بردن سرعت سایت است که باید در مورد آن بگوییم یکی از اساسی ترین و اصلی ترین گزینه ها برای افزایش رتبه در موتور های جست و جو است. در این خصوص باید گفت که عموما صفحاتی که لود شدن آنها بیشتر از ۵ ثانیه طول بکشد در صفحه اول جایی نخواهند داشت. همینطور اگر نگاهی به آمار ها داشته باشیم، در صورتی که لود شدن سایت شما بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد شما ۵۰ درصد کاربران خود را از دست خواهید داد و آنها از سایت شما خارج می شوند، همینطور اگر مدت زمان به ۸ ثانیه افزایش پیدا کند این نرخ فرار کاربران و خروج آنها از سایت به ۹۰ درصد  خواهد رسید و این به معنای پایان کار سایت شما خواهد بود.

هم شما ترافیک طبیعی خود را که برای آن تلاش کرده بودید از دست داده اید و هم یک معیار مهم در سئو یعنی نرخ پرش که به میزان خروج کاربران از سایت شما بلافاصله بعد از ورود به سایت گفته می شود و به این معنی است که کاربران به سایت شما علاقه ای نداشته اند، بالا می رود و این برای کاهش رتبه شدید شما کافی خواهد بود.

پس دقت داشته باشید که اگر سرعت هاست خود را در نظر نگیرید و از هاست هایی با سرعت پایین استفاده کنید، بدون شک در سئو هیچ جایگاهی نخواهید داشت. خصوصا اگر از سیستم هایی که به منابع بالا برای کارکردن نیاز دارند استفاده کنید که از محبوبترین و بهترین آنها می توان به وردپرس اشاره کرد. سرویس هایی مانند  هاست لینوکس ابری می تواند گزینه خوبی برای این موضوع باشند که بتوانید سرعت لازم را برای اینکه تاثیر هاست در سئو را به صورت مثبت روی این سیستم ها دریافت کنید.

آپتایم و زمان بالا بودن سایت

یکی دیگر از معیار هایی که می تواند در مورد یک سایت اینترنتی هم برای بازدهی و هم برای سئو بسیار مهم باشد، آپتایم یا زمان بالا بودن و آماده به کار بودن سایت است که در واقع تعیین کننده این موضوع است که سایت شما در چه زمان هایی بالا است و می تواند به کاربرانی که به آن مراجعه می کنند سرویس دهی نماید. در واقع معیار Uptime را می توان یکی از مهمترین معیار هایی دانست که برای کیفیت هاست مطرح می شود. آپتیام به این معنا است که همه چیز به خوبی و خوشی برقرار است و اگر کسی به سایت مراجعه کند می تواند از آن استفاده کند. در این میان سایت هایی هم هستند که آپتایمی پایین دارند و به عنوان مثال در روز دو ساعتی را قطع می شوند! و بدیهی است که به سئوی آنها هیچ امیدی نیست.

شاید به نظر برسد که این دو ساعت در روز مقداری است که مربوط به یک سایت واقعا به درد نخور می باشد اما باید در نظر داشت که این قطعی مربوط به سایتی است که آپتایمی در حدود ۹۵ درصد دارد! موردی که شاید اصلا با شنیدن ۹۵ درصد آپتایم به چشم ما نیاید. توجه داشته باشید آپتایم بهینه ای که می تواند برای تاثیر هاست در سئو یک امتیاز مثبت تلقی شود باید نزدیک به ۹۹.۹۹ باشد و کمتر از آن پذیرفته نمی باشد. از همین رو باید به این موضوع توجه داشت که از چه هاستی با چه آپتایمی استفاده می شود. در صورتی که می خواهید آپتایم خود را چک کرده و آن را کنترل کنید، می توانید سری به مقاله تست آپتایم سایت بزنید تا با بهترین روش هایی که برای انجام این کار در اختیار شما قرار خواهد داشت آشنا شوید.

اما در مورد اینکه آپتایم چه تاثیری روی سئوی ما دارد باید گفت که این میزان که ترافیکی که سایت شما دریافت می کند در طول روز به یک روند باشد و افت نداشته باشد، بسیار مهم خواهد بود. همینطور این موضوع که ربات های گوگل با یک سایت خراب مواجه شوند و نتوانند آن را اسکن کنند آسیب شدیدی به سایت شما خواهد زد و علاوه بر آن همان بحث نرخ پرش در اینجا به میان خواهد آمد و کاربرانی که با سایت خراب و داون شده شما مواجه شوند بلافاصله آن را ترک کرده و نرخ پرش شما به صورت وحشتناکی بالا خواهد رفت. باید توجه داشته باشید که عموم این قطعی های هاست در ساعات شلوغ اتفاق می افتد و باید در نظر داشته باشید که این قطعی ها ممکن است تا ۸۰ درصد کاربران و بازدید روزانه شما را در برداشته باشد.

علاوه بر تمامی این موارد و تاثیر هاست در سئو شما یک ترافیک خوب را که می توانست منجر به خرید بشود از دست می دهید و این مشکلات برای شما پیش خواهد آمد.

 

ارور های داخلی و قطع ارتباط با پایگاه داده

یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان یک امتیاز منفی در تاثیر هاست در سئو قلمداد شود و اگر یک بار ربات های گوگل با آن مواجه شوند سئوی سایت شما به شدت به هم خواهد ریخت، ارور های سمت سرور و قطع ارتباط با پایگاه داده است که می تواند به دلیل ایجاد مشکلات ساختاری و یا استفاده از هاست های بی کیفیت رخ دهد و به صورت ارور های خانواده ۵۰۰ نمایش داده می شوند. در خیلی از موارد سایت شما سالم بوده و این اتفاق توسط هاست شما رخ خواهد داد. از آنجا که هاست یک ماهیت نرم افزاری چند بخشه است و در واقع ارتباط وب سرور را با پایگاه داده ای که می تواند از هر سیستم DBMS خاصی(بنا به اینکه ویندوزی یا لینوکسی باشد متفاوت است) استفاده کند فراهم کند، بروز این مشکلات محتمل خواهد بود.

در نظر داشته باشید که در صورتی که این ایرادات بروز کند عموما مدت زمان آنها یک نصفه روز به طول می انجامد و می توان گفت در این زمان اگر کاربران خود را از دست ندهید و آنها به شما وفادار باشند به دلیل تاثیر هاست در سئو وضعیت رتبه های شما آسیب خواهد دید و چند پله ای سقوط را تجربه خواهید کرد و ممکن است یک ماهی برای بهبود اوضاع درگیر باشد. اگر این اتفاقات کم باشد و در سال یک یا دو بار رخ دهند می توان گفت که طبیعی است و هیچ سیستمی بی نقص نیست. اما اگر این موارد تا دو ماه یک بار هم می رسد بهتر است که به فکر تغییر هاست خود باشید.

همینطور اگر می خواهید به صورت کامل از شر این ارور ها خلاص شوید بهترین گزینه برای شما هاست ابری خواهد بود که آپتایمی نزدیک به ۱۰۰ دارد و در صورتی که یکی از سرور ها دچار ایراد شود، سرور دیگری برای آن فعال خواهد شد.

 

تاثیرات منفی IP سرور

همانطور که در ابتدای مقاله هم به این موضوع اشاره کردیم یک سرور با یک IP می تواند تعداد زیادی سایت را راه اندازی کرده و به همه آنها سرویس دهی کند، این ساز و کار می تواند در یک هاست اشتراکی با منابع پایین به تعداد هزاران سایت برسد. از این هزاران سایت، تمامی آنها سایت هایی خوب و معتبر نیستند و خیلی از آنها سایت های اسپم بوده و یا صرفا از آنها برای ارسال انبوه ایمیل استفاده می شود. در این حالت این سرور ها توسط سرور های داخلی اینترنت و DNS سرور ها به عنوان اسپمر ها شناخته می شوند.

DNS سرور ها یا همان سرور های نام دامنه سرور هایی درون اینترنت هستند که تشخیص می دهند اطلاعات مربوط به یک دامنه خاص روی چه سروری قرار دارد و اگر کسی خواست به آنها دسترسی داشته باشد بسته ها و درخواست های کاربر را به سمت سرور مورد نظر هدایت می کنند. در این میان اتفاقی که می افتد این است که وقتی موتور های جست و جو می خواهند به سایت شما دسترسی داشته باشند تا آن را اسکن کنند DNS سرور ها یک پیام مبنی بر اسپمر بودن این IP به موتور های جست و جو داده و این موضوع می تواند به نوعی تاثیر منفی و بدی را روی سابقه سایت شما داشته باشد.

به طور کلی استفاده از هاست اشتراکی می تواند این دردسر ها را برای سئو شما داشته باشد و اگر به فکر سئوی خود هستید و این موضوع را به صورت جدی دنبال می کنید. اعتبار IP سرور در سرور های اشتراکی همیشه موضوعی است که می تواند از نظر تاثیر هاست در سئو یک نمره منفی به حساب بیاید.

 

سازگاری منطقه و دامنه

یکی دیگر از مواردی که گوگل می تواند روی آن ریز شده و برای سایت شما امتیازات خوبی را قائل شود و می توان گفت از نظر تاثیر هاست در سئو از اهمیت بالایی برخوردار است، سازگاری دامنه و همینطور منطقه یا جایی که هاست در آن قرار دارد. همانطور که می دانید ما دو نوع هاست از نظر جغرافیایی داریم. هاست های داخلی و همینطور هاست های خارجی. هاست های داخلی هاست هایی هستند که از دیتاسنتر های داخل ایران تهیه شده و در واقع موقعیت سخت افزاری سروری که داده های آن روی این هاست ها قرار دارد در ایران می باشد.

هاست های خارجی هم در خارج از کشور و عموما در کشور هایی مانند آلمان و فرانسه قرار دارند و وقتی که از آنها استفاده کنید داده های شما روی یک سخت افزار در خارج از کشور ذخیره شده است. در این میان ترکیب انواع مختلف دامنه های بین المللی و دامنه های ملی با این هاست های ایرانی و خارجی می تواند تاثیر هاست در سئو را کمی دستکاری کند و اینجا هم با این معیار مواجه هستیم. به صورتی که دامنه های ملی روی IP های مربوط به کشور های مختلف به صورت خوبی سئو خواهد شد و در نتایج محلی رتبه های خوبی خواهند گرفت. در واقع گوگل قضیه را به این صورت در نظر خواهد گرفت که سایتی که با دامنه ir و زبان فارسی روی یک هاست که سرور آن در ایران قرار دارد سرویس دهی می کند، می تواند برای کسانی که از داخل ایران دنبال مطالب آن می گردند، گزینه مناسبی باشد.

پس به همین صورت این سایت در جست و جوهای محلی داخل ایران رتبه خوبی خواهد گرفت و از این نظر رشد خواهد داشت. این در حالی است که ممکن است شما وقتی جست و جو در گوگل را با IP خارجی و تغییر آن بوسیله پراکسی هایی انجام دهید، ممکن است سایت مربوطه را در صفحه بعدی ملاحظه کنید.

البته در مورد دامنه ها هم باید گفت همیشه دامنه های ملی به خوبی عمل نخواهند کرد و به طور کلی دامنه های بین المللی اصلی یعنی com، net و org از نظر سئو امتیازات ویژه ای دارند و به آنها TLD یا همان دامنه های سطح بالا(Top-Level Domain) گفته می شود، همیشه از بقیه دامنه ها بهتر سئو خواهند شد و اعتبار بهتری دارند. اما در مورد نتایج جست و جوی محلی می توان گفت که دامنه های ملی به همراه سرور های داخلی شانس خوبی برای ارتقا در نتایج محلی را دارند.

همانطور که دیدید موارد و نکات مختلفی وجود دارد که می تواند تاثیر هاست در سئو را نمایش دهد و در صورتی که از یک سرویس میزبانی بی کیفیت برای سایت خود استفاده کنید با مشکلات زیادی برای بالا بردن بازدهی و فروش سایت خود مواجه می شوید و بدی این ماجرا این است که این موارد اصلا تقصیر شما نیست و کنترل آن هم در دست شما نخواهد بود. پس بهتر است برای اینکه درگیر این مسائل و مشکلات نشوید به سراغ سیستم هایی بروید که درست کار می کنند. در ادامه به معرفی اینکه بهترین هاست برای گرفتن بالاترین تاثیر هاست در سئو کدام است صحبت خواهیم کرد.

 

بهترین هاست برای سئو کدام است

انواع مختلفی از هاست ها وجود دارد و کافی است سری به صفحه هاست بزنید تا این موضوع را به خوبی متوجه شوید. اما این موضوع که برای سئو بهترین هاست کدام است و بهتر است از چه نوع هاستی برای این کار استفاده کنید. می توانیم بگوییم که هاست های بهینه سازی شده گزینه های خوبی خواهند بود. هاست هایی که برای اهداف خاص طراحی شده اند، مانند هاست وردپرس می توانند مشکلات مربوط به سرعت و همینطور سازگاری پایگاه داده را حل کرده و به خاطر اینکه منابع بالایی دارند و قیمت آنها کمی بالاتر است، عموما به عنوان اسپمر هم از آنها استفاده نمی شود.

به همین منظور می توان آنها را به عنوان یک هاست خوب و بدون مشکل از نظر تاثیر هاست در سئو معرفی کرد. اما اگر بخواهیم بگوییم که هاستی که بتواند وضعیت سئوی سایت را بالا بکشد و برای ما یک کار فوق العاده را انجام دهد کدام است باید بگوییم که کلا در این زمینه تکنولوژی Cloud و ابر ها می توانند بهترین باشند. در مورد ابر باید گفت که سرویس دهی این نوع از هاست ها به هیچ عنوان متوقف نمی شود و بهترین نوع از هاست هستند. معماری ابری در واقع از چندین سرور توزیع شده به صورت همزمان استفاده می کند و در صورتی که یکی از آنها دچار مشکلات جزئی یا کلی شود و یا حتی کمی شلوغ شود، سرور دیگری به جای آن سرویس دهی را انجام می دهد.

به طور کلی می توانیم بگوییم که هاست ابری بهترین نوع هاست برای دریافت یک تاثیر مثبت در سئو می باشد.

 

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی کلی اینکه تاثیر هاست در سئو چیست و چگونه هاست می تواند موضوع به این مهمی را تحت شعاع خود قرار داده و در بازدهی سایت نقش داشته باشد پرداختیم به طور کلی می توان ۵ مورد اصلی و مهم را برای این موضوع معرفی کرد. که به ترتیب سرعت سایت، آپتایم و زمان آماده به کار بودن و بالا بودن سایت، ارور های داخلی و قطعی های داخلی سایت، سازگاری موقعیت جغرافیایی با دامنه در جست و جو های محلی و همینطور مشکوک به اسپمر بودن IP های سرور های اشتراکی را نام برد که تاثیراتی که هر کدام از این موارد می توانند روی سئوی سایت ما داشته باشند، با دیگری متفاوت خواهند بود.

مرکز دانش

افزایش seoافزایش سرعت سایتتاثیر هاست در سئوتاثیر هاست در سئو  SEOسرعت لود وب سایتنقش هاست در seoهاست ویژه seo